Hvad betyder det for dig og mig?


 

Hvis Gud eksisterer, og Jesus genopstod fra de døde, hvad betyder det så for dit og mit liv?

 

På de to forrige sider, ’Findes Gud?’ og ’Hvorfor kristendom?’, er der blevet givet overbevisende argumenter for to utroligt vigtige spørgsmål, hvor vi kan konkludere to ting. For det første er troen på en intelligent skaber af universet faktisk den mest logiske og rationelle forklaring på universets oprindelse. Altså, at en gud eksisterer. Men hvilken Gud?

Er det kristendommens Gud, Allah fra islam, guderne fra nordisk mytologi eller måske en, vi endnu ikke kender til? Her ser vi, at svaret på dette hænger på én hændelse i verdenshistorien, nemlig Jesu genopstandelse. Hvis Jesus stod op fra de døde, så var han i sandhed Guds søn, og derved var det, han sagde, sandt. Her ser vi igen overvældende beviser for netop dette.

 

Og hvad så, tænker du nok? Hvorfor skal noget som skete for 2000 år siden betyde noget for mig idag? Faktum er, at det faktisk betyder ALT, og forklares bedst igennem denne illustrative historie. 

 

Du er en ung iværksætter, du har startet dit eget tøjmærke, og din virksomhed blomstrer. Ordrerne strømmer ind, dit tøj er efterspurgt overalt, og inden længe bliver du nød til at låne store summer i banken for at udvide produktionen. Du får startet en fabrik i asien som sætter dig i dyb gæld, du ansætter nogle gode venner og køber et hovedkvarter. Alt går strygende, indtil det hele falder sammen på én gang. Finanskrisen rammer din virksomhed utroligt hårdt, din nyeste vinter-kollektion har ingen interesse, maskinerne i asien er brudt sammen, fabriksarbejderne strejker, og økonomiske vanskeligheder imellem dine venner resultere i at de ender med at forlade dig og dit foretagende. Du står nu i gæld til halsen, og bliver kaldt i retten af dem som du skylder penge.

 

Heldigvis for dig, er din far den lokale dommer i byen, og på vejen til retten når der at gå mange tanker igennem dit hoved. Din far elsker dig utrolig højt, hvilket du håber kan hjælpe dig i retssagen, men ved også at din far aldrig straffer den uskyldige. Han dømmer altid den skyldige, for han er en god og retfærdig dommer.

 

Retssagen går sin gang og du ser din far med sørgmodige øjne give dig dommen som du vidste du fortjente, men også frygtede. En dom, som ville tvinge dig til at arbejde resten af dine dage, i et håbløst forsøg på at afbetale din store gæld. Dommen bliver afgjort, og du ser til din store overraskelse din far stige ned fra dommerbordet, gå hen imod dig, og omfavne dig. Du er lettere forvirret, da det bestemt ikke var den reaktion du havde forventet.
Det bliver endnu værre, da din far trækker en check frem, hvor beløbet på hele din gæld står skrevet, og rækker den til dig. Du står mere eller mindre lamslået, specielt da du ved at beløbet vil koste din far alt hvad han ejer. Huset, bilen, alt. Men din far insisterer, og er ikke til at tale med. Du ender med at tage imod checken, og går ud af retssalen som fri, fuldstændig overvældet og tom for ord. Din gæld er betalt. Hver en øre. Du er fri.

 

 kors

 

Denne illustrative analogi opsummerer kort hele biblen, som er verdens største og mest glædelige budskab nogensinde, og er det som vi kalder ’evangeliet’. Nemlig at vi er Guds skabninger. Guds børn, formet i hans hænder, skabt til at leve i en fuldendt kærlighed og relation med ham, som skabte os. Men på grund af vores ulydighed og synd mod Gud, har vi adskilt os selv fra Ham. Gud er indbegrebet af godhed, og Han må derfor dømme os retfærdigt. Konsekvensen af vores oprør mod Ham, vores synder og fejltagelser, er evig fortabelse. Men Gud elskede os alt, alt, alt for meget til at lade dette ske mod os, og Han har derfor givet os en redning! Han gav det mest dyrebare, Han havde, nemlig Sin søn Jesus. Jesus måtte leve her på jorden, og dø den værste og mest smertefulde død på korset, for at Han kunne betale vores gæld, tage vores straf som vi fuldt ud fortjener, så vi kan forenes med vores himmelske far. Og Jesus opstod fra de døde, som et sikkert bevis på Hans Guddommelighed og sejr. Det kendte bibelvers, Johannes 3:16, opsummerer dette ganske fantastisk.

 

 

’For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.'

 

 

Og nemlig evigheden med Gud venter dig, som vælger Jesus Kristus som din personlige Herre, Frelser og ven. Ikke alene bliver vi lovet evigheden, vi opdager også meningen med vores eksistens. Vi får fred, som overgår enhver menneskelig forstand. Vi får en fuldendt glæde, som ikke påvirkes af omstændighederne. Vi oplever en kærlighed og anerkendelse, som bryder alle rammer. Vi får lov til at være en del af Guds familie, og opleve Hans mirakuløse kraft. Det bundløse hul i vores hjerter, som vi prøvede at udfylde med kortvarige lyster som penge, magt, sex og anerkendelse, bliver nu udfyldt i accepten af Jesu kærlighed. Alt dette er vi levende beviser på i Skywalk sammen med millioner og millioner af andre kristne over hele kloden. Det eneste du behøver at gøre for at få denne vanvittige gave, som frelsen er, er at omvende dig fra dit oprør mod Gud og invitere Ham ind i dit liv som din redning og Herre. Paulus, som var en af de første kristne, skrev det utrolig smukt således:

 

 

’Mit gamle liv er korsfæstet med Kristus. Jeg lever ikke, som jeg gjorde før, men nu lever Kristus i mig. Alt, hvad jeg gør, det gør jeg i troen på Guds Søn, som elskede mig og gav sit liv for mig.’

 

 

Du bliver altså ’født på ny’, når du vælger Jesus til, og træder ind i en ny start på livet - og det kan du gøre allerede i dag. Du kan sige til Gud, lige der hvor du er, stille i dit sind eller med dine lungers fulde kraft, at du i dag vælger at vende om fra dit gamle liv og i stedet tage imod hans kærlighed, nåde og frelse. Inviter ham ind i dit liv som din redning, din Herre, og din far, og oplev af få en helt ny start på et liv med mening, fred, fuldendt glæde, ufattelig nåde, klippefast tillid og grænseløs kærlighed.

 

Og, en sidste ting...

 

velkomme i familien

 

 

 

Skriv til os!

 

Hvis du i dag har taget en beslutning om at give dit liv til Jesus, vil vi hellere end gerne fejre dit livs vigtigste dag med dig og hjælpe dig godt på vej! Hvis du ikke er fra Randers, vil vi utrolig gerne hjælpe dig med at finde en lokale kirke, du kan blive en del af. Så skriv endelig til Therese, hvis du har fået en nyt start på livet!

 

theresa

Theresa Vestergaard
Ungdomsleder
theresa@skywalk.dk
+45 22 23 29 11
Link til Facebook